Echipa școlii nr 7 , formată din 2 cadre didactice, prof. Gabriela Dincă și Lucia Mihăilă, împreună cu 3 elevi, Andra Olaru, Andreea Breazu și Ovidiu Chelaru, a fost întâmpinată la aeroport de către profesoara coordonatoare a proiectului și de familiile elevilor greci care au găzduit elevii noștri.
Luni, 8 octombrie, în prima zi de activități, am fost primiți la OLIMEIRO DIMOTIKO SCHOLEIO din ANALIPSI CHERSONISOU, unde am făcut cunoștință cu cadrele didactice ale școlii și cu echipele celorlalte școli din proiect-Cehia (2 profesori și 3 elevi), Finlanda (2 profesori și 4 elevi) și Cipru (2 profesori). Școala are 100 de elevi și fucționează în două spații închiriate la parterul a două clădiri alăturate, dar este foarte primitoare, bine dotată și decorată atrăgător. Am fost plăcut surprinși să găsim pe holuri câte un colț dedicat fiecărei țari participante și amenajat cu imagini și obiecte specifice.
Toți participanții au fost împărțiți în 3 grupe și conduși pe rând toate cele 6 clase ale școlii. Elevii gazdă au prezentat în fiecare sală câte un scurt program sau secvențe ale unor activități școlare, apoi ne-au invitat la programul artistic-Touch of the Olympic flame. A fost interpretat cântecul Peace , iar un alt grup de elevi a prezentat mitul Theseus and Minotaur.
Ziua a continuat cu atelierul de muzică unde am învățat, împreună cu elevii și profesorii școlii, un cântec grecesc-The little sailor of the Aegean. Am fost încântați de primirea călduroasă și de atmosfera relaxantă care ne-a însoțit peste tot.
În continuarea zilei am descoperit farmecul așezării Analipsi, o stațiune mică dar foarte atrăgătoare de pe malul mării Egee. Am avut surpriza plăcută de a fi primiți chiar și în casa tradițională cretană a unor locuitori octogenari care ne-au împărtășit câteva dintre experiențele lor de viață. Am vizitat și biserica din localitate, creștin ortodoxă, iar preotul a avut amabilitatea să ne prezinte câteva aspecte ale vieții enoriașilor săi, foarte asemănătoare cu cele ale noastre.
A doua zi a fost la fel de antrenantă. Mai întâi am avut prilejul să vizităm o școală elementară din Hersonissos-oraș vecin cu Analipsi. Am aflat multe informații despre activitățile elevilor din această școală, i-am aplaudat dansând, ne-au relatat despre experiența lor privind proiectele europene la care au participat și ne-au arătat produse finale ale acestor proiecte. Ca peste tot, am fost primiți cu căldură și lucrurile pe care le-am aflat ne-au ajutat să înțelegem zi de zi, din ce în ce mai bine, că suntem foarte asemănători ca stil de viață, cultură și civilizație.
În a doua parte a dimineții ne-am întors la școală unde echipa de dansatori ai școlii ne-a încântat cu un program divers de dansuri tradiționale, învățându-ne pe toți participanții unul dintre acestea. A urmat atelierul de gătit la care, profesori și elevi și am învățat să preparăm 4 mâncăruri tradiționale-dakos, greek salad, tzatziki sauce și yogurt with honey and walnuts. Atelierele au fost minunate, copiii s-au amuzat dar au învățat cu drag din tradițiile cretane.
Seara s-a încheiat apoteotic cu petrecerea Traditional Cretan night to a local tavern. Cred că nu poți să înțelegi cu adevărat Grecia dacă nu participi la o petrecere cu dans, muzică și mâncare tradițională în mijlocul localnicilor. Elevii și profesorii au dansat și au mâncat produse tradiționale, s-au costumat și au învățat obiceiuri grecești și cretane. A fost o seară de neuitat pentru toți participanții.
Ziua a treia ne-a dat ocazia să descoperim amănunte despre civilizația minoică care a apărut în insula Creta și a înflorit în perioada secolelor XXVII-XV î. Hr.. Termenul minoic provine de la numele regelui legendar Minos. A fost o încântare să descifrăm legendele și să culegem adevărurile din ele exact în locul unde ele au apărut, adică în Palatul din Knossos, îndrumați cu mare artă de către un profesor universitar care a avut amabilitatea să ne ghideze. Ceea ce nu am am găsit pe teren am descoperit la Muzeul de arheologie din Herakleion, unul dintre cele mai vechi și mai importante muzee din Grecia. Ziua s-a încheiat cu o scurtă plimbare pe străduțele orașului vechi, unde am admirat monumentele arhitectonice rămase de pe urma perioadei în care insula s-a aflat sub dominație venețiană.
Joi dimineață, în a patra zi a periplului nostru, am pornit să vizităm alte locuri, să aflăm despre istoria mai recentă a insulei. Prima oprire a fost la City Hall of Hersonissos, sediul municipalității, într-o fostă bază militară americană, care a a fost părăsită în anul 1994 și în ale cărei foste clădiri s-au instalat diverse centre culturale, o școală de artă, terenuri de sport și săli de expoziții. Am aflat istoria locului de la un reprezentant al oficialităților locale care ne-a primit cu mare căldură. În continuare, profesori și elevi, am devenit exploratori ai lumii acvatice cu ocazia vizitei la CretAquarium, un loc ideal pentru a cunoaște specii și ecosisteme ale Mării Mediterane. Ultima activitate a zilei a constat într-o vizită la o Școală artistică care funcționează în același perimetru al fostei baze militare și care este una dintre cele trei școli omonime din Grecia. Această școală oferă trei cursuri artistice-teatru și cinema, dans (clasic, tradițional și modern și artistice (pictură, sculptură și grafică). Elevii și profesorii școlii ne-au oferit o scurtă dar impresionantă prezentare a rezultatelor remarcabile obținute de ei, atât în cadrul unor proiecte europene cât și din punct de vedere al traseului urmat de elevii lor.
Ultima zi de vizită a fost și cea mai emoționantă pentru că am realizat că am petrecut zile minunate împreună, am reușit să aflăm foarte multe lucruri despre cultura, civilizația și tradițiile cretane și că micile ezitări de la început au dispărut și am devenit cu toții actori ai aceleiași piese. Atelierul The path of friendship a demonstrat, dacă mai era nevoie, prietenia și legăturile care s-au legat între gazde și oaspeți.
Pentru delegația română, emoția suplimentară încercată în timpul acestei vizite a fost aceea a întâlnirii, la mii de kilometri distanță de țară, unui grup mare de elevi români ce trăiesc și învață în Analipsi. Zece dintre cei 100 de elevi ai școlii au părinți născuți în România, iar bucuria de a vorbi în limba maternă și de a împărtăși impresii din țara părinților lor a tulburat inimile micilor noștri conaționali.
La final, fiecare delegație a primit certificatele de participare și, cu lacrimi în ochi, ne-am luat rămas bun și ne-am promis să ne revedem cât mai curând, dacă nu fizic atunci măcar în spațiul virtual.
Post your comments