Dacă ar fi să-l evocăm pe Proust, cu ciclul sau de romane „În căutarea timpului pierdut”, ale cărui „amintiri”sau „memorii involuntare” erau legate de gustul şi aroma unei brioşe, aş spune că de câte ori simt mirosul de pâine caldă, dar de pâine clasic românească, curată, sănătoasă, ce poartă în ea încă viaţa spicului de grâu, îmi vine în minte chiar copilăria mea. Sărmana bunica frământa şi cocea aproape zilnic pâine, care, odată scoasă din cuptorul cu lemne, umplea cu aroma să întreaga uliţă.
După mult timp, mi-a fost dat să regăsesc acest „parfum” unic în momentul în care am intrat în Brutăria ” Pâinilă”
Brutăria „Pâinilă”, situată în straţa Independenţei nr.107, parter, este o afacere atipică, pentru profilul cu care ne-au obişnuit oamenii de afaceri giurgiuveni. Orientată mai mult spre calitate decât spre profit, mai mult spre a dărui decât spre a primi, Brutăria „Pâinilă’ reprezintă foarte bine personalitatea patronului său, Adrian Cîndea: meticulos, perseverent, sincer, altruist:
„Când am început acest proiect nu am lăsat nimic la voia întâmplării, nu am făcut nimic ‘după ureche’, cum se spune. Am lucrat cu o echipă minunată, de oameni cu experienţă în panificaţie, cu arhitect, PR, doua pictoriţe, a fost o provocare pentru toţi. Multă lume m-a întrebat de unde denumirea „Pâinilă”? A fost o analogie cu personajul cunoscut Fomilă, deşi eu, sincer, când mi s-a prezentat prima dată propunerea, nu am fost de acord cu ea. Am fost conştient încă de la început că o să fiu poreclit Pâinilă, fapt care s-a şi întâmplat. Acum nu mai am ce să fac, îmi asum glumele prietenilor”
Acesta ar fi începutul poveştii „Pâinilă” spusă chiar de către Adrian. Dincolo de partea frumoasă şi amuzantă a ei, conţine şi o tuşă profundă de regret, dată, ca de obicei, de modul în care înţeleg guvernanţii să nu-şi respecte promisiunile, fapt ce poate da peste cap intrecul plan de afaceri:
„În august 2013, am văzut la televizor într-o dezbatere pe premierul Victor Ponta şi preşedintele Rompan, Aurel Popescu. Printre temele abordate aceştia au dezbătut şi subiectul pâinii ce urma să fie vândută doar în magazine specializate. Prim ministrul a promis că, începând cu luna ianuarie 2014, produsele de panificaţie vor fi vândute doar în raioane specializate şi magazine de profil.
Am văzut în aceasta o oportunitate, astfel încât am început pregătirile şi în luna decembrie am inaugurat această brutărie.
Este drept, au apărut în luna ianuarie aceste reglementări, emise de către ANPC, dar nici până în prezent nu au apărut normele de aplicare, astfel încât ea nu poate fi aplicată. Acest lucru ne afectează pe toţi cei care am investit în acest domeniu.”
Vă spuneam încă de la început că afacerea ” Pâinilă” este una diferită faţă de ceea ce ne-am obişnuit în Giurgiu: în timp ce firmele concurente vând a doua zi pâinea ce le-a rămas din ziua precedentă, unii, ce e drept, la jumătate de preţ, la Brutăria „Pâinilă” nu este vândută decât pâine proaspătă, produsele rămase fiind donate căsuţelor de copii: „Din moment ce eu vând pâine, păi atunci vând pâine. Nu ceva care să-i lase clientului impresia că mănâncă pâine. Dacă mergeţi într-un magazin de îmbrăcăminte, cumpăraţi o haină nouă, nu una care mai a fost purtată aşa, o zi două.
La fel trebuie să se întâmple şi cu produsele de panificaţie. De accea comercializăm doar produse proaspete, de calitate. Deoarece, nu vindem produse de pe o zi pe alta, m-am gândit că cel mai bine este să găsim o soluţie ca, produsele ce ne rămân, să facă fericiţi pe cei defavorizaţi. Am încheiat o colaborare cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Giurgiu, iar aceste produse merg către căsuţele de tip familial.
În ideea de a ajuta şi mai mult aceşti copii, am lansat cu urmă cu aproximativ 3 luni proiectul „Pâinea în aşteptare”. Este o idee preluată, nu vreau să mi-o asum, dar în urma vizitelor pe care le-am făcut în aceste căsuţe, mi-am dat seama că produsele pe care noi le donăm în mod constant sunt insuficiente. M-am gândit să venim cu ceva în plus.
Cei care vin la noi şi cumpăra un produs, dacă pot şi dacă vor, pot plăti unul sau mai multe produse, ce vor fi livrate către căsuţele de tip familial. Bineînţeles, că totul se face legal, cu bon fiscal, iar livrarea poate fi verificată de către cei care donează.”
Legat de acest proiect, Adrian Cîndea are o mare dorinţă: „Aş vrea ca şi la Giurgiu mai mulţi oameni care îşi permit financiar, să se implice în această acţiune. Mă gândesc la oamenii de afaceri, la cei ce lucrează în administația locală. Ce însemnă 2-3 lei pe care îi donezi, când ştii că poţi face fericită seara unui copil, că-i poţi oferi, poate, primul zâmbet de peste zi.”
Povestea pâinii de la „Pâinilă” este una lungă, o poveste de dragoste pentru tradiţii, specificul românesc şi lucrurile făcute cu pasiune.
Post your comments