După două luni de la descoperirea azilelor groazei, niciun funcționar dintre cei responsabili de ascunderea abuzurilor nu a fost concediat și reforma propusă de Guvernul PSD-PNL nu include niciun instrument de control sau penalizare a instituțiilor de control în cazul în care eșuează. Mai mult, anunțurile premierului Marcel Ciolacu de desființări ale unor instituții au dispărut din proiectul pus în transparență de guvern.
„Marea reformă a lui Ciolacu e că face ce se putea face și până acum. Au propus un registru al acestor azile, dar ele există deja pe site-ul ministerului, se laudă că au introdus interviuri cu beneficiarii, dar ele erau deja în metodologia de control. La fel ca până acum, nu există sancțiuni pentru cei care nu iau interviul și nu țin cont de opiniile beneficiarilor. CRJ i-a descoperit pe cei torturați din subsol la Mureș la câteva zile după controlul inspecției de stat pentru că statul se uitase doar în dosare. Consilierea beneficiarilor și controalele mixte erau deja în statutul inspectorului social. Adică pune pe hârtie ce era deja pe hârtie. Au scurtat termene și mărit amenzi, dar în rest lasă nederanjat sistemul vechi. Unde era nevoie de un pas uriaș de reformă, au ales laș doar să meargă tiptil să nu deranjeze rețelele politice care sugrumă munca profesioniștilor din social”, afirmă deputata USR Oana Țoiu.
Proiectul de reformă a serviciilor sociale trebuia să includă măsuri pentru a crește capacitatea serviciilor de îngrijire a seniorilor la domiciliu, astfel încât să nu mai ajungă în azile. România are mai mulți beneficiari vârstnici de servicii sociale cu cazare decât acasă, deși este clar că este mai bine pentru aceste persoane să fie acasă și mai ieftin pentru stat să asigure îngrijire acolo cât este posibil. Avem 32.544 de beneficiari cu cazare și 25.484 fără, în condițiile în care în următorii ani aproape un milion de cetățeni vor avea peste 80 de ani. În peste 90% dintre localitățile verificate de ANPIS, nu este niciun om angajat în serviciile sociale destinate asistării persoanelor vârstnice sau adulților aflați în dificultate.
În proiectul pus în transparență de ministerul Muncii au fost preluate și din măsurile utile propuse de societatea civilă, de exemplu serviciile sociale să ia în evidență toți bătrânii, toți beneficiarii din centre, dar termenul de implementare – decembrie 2029 – este absurd. Este inadmisibil să stabilești o perioadă de șase ani ca primăriile să afle ce beneficiari au pe raza lor, șase ani de acum încolo pentru o listă, când o parte din beneficiari din păcate nu vor mai fi între noi.
Post your comments